Marcia Ball
North Sea Jazz Club, Amsterdam (NL) - 25 januari 2017


Deze zangeres-pianiste met Louisiaanse en Gentse (!) roots resideert al jaren in Austin, de Texaanse progressieve hoofdstad die enigszins op haar lijkt. In die zin dat verschillende muzikale stromingen er elkaar voeden. Tijdens haar korte Europese tournee hield Marcia Ball halt in de Amsterdamse North Sea Jazz Club.

Ze bracht twee genereuze sets en hakte er vanaf de eerste noten stevig in. Marcia draagt het gegeven 'bon temps roulé' hoog in het vaandel, herinnerend aan de bayous van New Orleans en de thematische ritmes die de handarbeiders tot aan de baai van San Fransisco vergezelden. Niets dan 'feel good music' ontsproot uit haar brede persoonlijke repertoire dat vaak door Allen Toussaint is geïnspireerd, zegt ze zelf. Ze putte uit klassiekers uit de Golf van Mexico, zoals 'Crawfishin'' (Clarence 'Bon Ton' Garlow) en uit haar recente cd's op Alligator: 'The Tattooed Lady', 'The Squeeze Is On', 'La Ti Da', enz...

Haar hechte groep is beslist niet het alfa en omega van begeleiders. Deze jongens zijn ervaren en vermaken zich uitstekend. Ze stellen hun ego niet centraal maar versterken de geest aan de boogiefiërende elektrische piano en diens vocale présence. Tenorsaxofonist Eric Bernhardt kent alle vette riffs van de rhythm and blues. Gitarist Mike Schermer is zelf een veteraan uit San Fransisco, ingesmeerd bij Jimmy Mc Cracklin, Beverly Stovall, Johnny Heartman en nog tal van andere oudgedienden. Hij pleurt rijke trefzekere solo's uit zijn instrument, zonder teveel dramatiek of nadrukkelijke spanning, maar wel goed opgebouwd. Wat een feest! Tussen twee shuffles of 'second lines' door, zet Marcia Ball een meer sentimenteel of sociaal stuk in. Ze ademt daarbij de sfeer van de zaterdagavondbals in en uit. 'Just Kiss Me' is daar een mooi voorbeeld van. De North Sea Jazz Club geeft zich gewonnen en laat zich volledig gaan. De bovenstedelijke gasten dansen tussen de tafels. Het slotstuk bestaat uit 'Same Old Blues' (Freddie King) en – op mijn verzoek – 'Sea Cruise' (Frankie Ford – Huey Smith) op een ritme buiten categorie. Een staande ovatie volgt.

Zoals Marcia tijdens de set beloofde, nodigde ze nog Dirk Jan Vennik, een lokale boogie woogiepianist, uit voor een instrumentale jam in een toonaard die ze niet kende (sic). Zo werd ze de begeleidster van deze jongeman, maar wat een plezier!

André Hobus
(vertaling: Franky Bruneel)


nvdr. Op 21 februari 2017 sprak de rechtbank in Amsterdam het faillissement van de North Sea Jazz Club uit. Meer info op www.northseajazzclub.com.



reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
     

    
      foto's:
      ©
Liliane Hobus

      _____________________