Steksel Blues
Zaal café 't jaar 30, Moorsele - 5 november 2016


Ze zijn verdorie zeldzaam geworden, die typische Vlaamse volkscafé's met biljart en tafelvoetbal, waar een pintje nog 1,80 euro kost en waar een achterafzaaltje o.a. de plaatselijke vogelpikclub, de scrabbleclub en de motoclub herbergt. Café 't Jaar 30 in Moorsele is zo'n juweeltje. Ook de lokale bluesband, Blow!, had er zijn thuishaven en jaarlijks organiseert de bandleider, harmonicaspeler Luc Dewilde, er zijn Steksel Blues. Wij trokken er heen voor de negende editie van dit kleinschalige bluesevenement.

Twee West-Vlaamse bands maakten de dienst uit en van de openers, Leaky Roof uit Dadizele, hadden we – en we hopen dat u ons hiervoor niet aan de schandpaal nagelt – nog nooit gehoord. De verwachtingen die we bij deze band niet hadden, werden moeiteloos ingevuld. Meer zelfs, we lieten ons aangenaam verrassen door het ietwat Brits aandoende strakke gitaarspel van Alexander Heytens en vooral door een droom van een ritmesectie: de zeer behendige Pieter De Poorter op bas en de klokvaste drummer Dirk Laruweere. We verdenken deze mannen ervan ofwel geschoolde muzikanten te zijn, ofwel ervaren en door de wol geverfde ratten, of misschien wel allebei. Leaky Roof speelde een soort gedreven garagebluesrock. Noem het voor ons part de opgekuiste versie van Give Buzze. Misschien had de lijzige zang iets beter uit de verf mogen komen, maar los hiervan klopte het plaatje volledig. Zelfs Slim Harpo's 'King Bee' onderging een eigenzinnige strakke bewerking. Deze knapen mogen zich best wel eens inschrijven voor de Belgian Blues Challenge. Ze zouden er geen mal figuur slaan...

Na een korte ombouwpauze was het de beurt aan Long Tall Danny & His Blues Combo. Danny is een 'local hero' in Brugge, vooral bekend van de maandelijkse maandagse bluesjams in Comptoir des Arts. Daar is Luc Dewilde een reguliere gast, vandaar de link. Behalve zijn vaste drummer, Pascal Claeys, had Danny een klassebezetting bij. Op bas kregen we Stefaan Boret, bekend van bij God en heel de wereld, maar vooral van bij Last Call en Ed & The Gators. De ritmesectie stond garant voor een nagenoeg perfecte groove. Leadgitarist van dienst was Willy Devleeschauwer van Maxwell Street. Weer eens verbaasde Willy ons met de manier waarop hij ook de slaggitaarpartijen bijzonder melodieus inkleurt. Van deze band kregen we de 'old school' blues, met werk van o.a. B.B. King, John Lee Hooker, Freddie King, Big Bill Broonzy en Sleepy John Estes. Estes' 'Diving Duck Blues' kreeg een beklijvende versie mee en in een nummer van J.B. Lenoir klok de band echt Chicago. Over de windy city gesproken... Danny bracht ook 'Sweet Home Chicago', maar dan in een zelden gehoorde funkversie. Het is altijd leuk om te horen hoe lokale bands de vindingrijkheid kunnen opbrengen om klassiekers naar hun hand te zetten in plaats van platgewalste songs klakkeloos na te spelen. Aan het eind van de set speelde Willy een sterk potje mandoline en dat zorgde voor eigengereide authenticiteit. U zult ons zelden betrappen op dergelijke uitlatingen, maar als het goed is, dan mag het ook gezegd. En geschreven.

Steksel Blues 2016 flitste net zo snel voorbij als trein nummer 8 op de lijn Lichtervelde-Brussel, maar toch... Toch willen we de initiatiefnemer(s) een pluim op de hoed steken. De gezelligheid in het achterafzaaltje alleen al. Blues kan binnenskamers in een plaatselijke juke-joint toch zo inspirerend werken. Daarvan was Steksel Blues 2016 zeer zeker een schoolvoorbeeld.

Franky Bruneel

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
     

    
      foto's:
      ©
Luc Decouttere

      _____________________