Memo Gonzalez & The Bluescasters
c.c. De Steiger, Menen - 17 december 2009

Een eerste winterprik, en wat voor een, heeft het sluitstuk voor 2009 van de 'On The Road' bluesconcerten gelukkig geen parten gespeeld. Op een dag met meer dan vijfhonderd kilometer aan files op onze Belgische wegen is het niet denkbeeldig dat hier of daar wat misloopt bij het nakomen van lang voordien vastgelegde afspraken. Maar Memo Gonzalez, Kai Strauss en Erkan Özdemir zijn goed en wel aangekomen vanuit Duitsland. Ook Boyd Small legde zonder blusten of builen het traject Amsterdam-Menen af. En Boyd kent onderhand wel de weg naar Menen. De getalenteerde drummer/zanger hebben we hier al eerder aan het werk gezien. Maar ook Memo is niet aan zijn proefstuk toe, en dit tegen de gebruikelijke regels in (On The Road programmeert in principe nooit een tweede keer dezelfde artiest), want zes jaar geleden stond hij voor een eerste keer op dit podium...

De drieënvijftigjarige Texaan, die al geruime tijd in Duitsland woont, heeft een veel besproken 'live' reputatie hoog te houden. Hij kan inderdaad wel wat gewicht in de schaal leggen, en niet alleen figuurlijk. Om dat in absolute waarden vast te leggen heb je alvast een getal met drie cijfers nodig, zo ook voor zijn taille-omtrek, die op zijn minst twee broeksriemen omvat. Dat voor de meest opvallende uiterlijke kenmerken van deze even sympathieke als imposante verschijning. Verder laat ook het publiek geen steek vallen, de cafetaria loopt ook bij dit gure weer lekker vol.

Hondstrouw aan het principe van twee sets met halfweg een pauze laveren we tussen draf en galop doorheen het gevarieerde muzikale parcours dat Memo ons, samen met zijn Bluescasters oplegt. Op het podium een en al rust, hoe kan het ook anders voor een groep (Boyd buiten beschouwing gelaten) die op weekbasis een jam weggeeft in het Duitse Münster. Zowel Kai, als Boyd, krijgen een hoofdrol toebedeeld, dit op basis van de ontelbare gitaarsolo's voor de ene alsook wegens het opnemen van de rol als frontman voor de andere. Veel aandacht gaat naar de begin 2009 op het Duitse CrossCut label uitgebrachte cd met de zeer explosieve titel 'Dynomite'. Bij het doseren van een lading springstof moet je omzichtig te werk gaan, zal Memo hebben gedacht, want het echte vuurwerk krijgen we pas tijdens het tweede gedeelte van de show. Wat hij omschrijft als Gulf Coast-blues, zijnde een mix van Texasblues en Louisiana-swing, weekt langzaam maar zeker het enthousiasme bij de meerderheid van de aanwezigen los. Met deze best pittige cocktail - ik heb het nu niet in het bijzonder over dat tot aan de rand met een ijs-whisky mengeling gevulde en nooit lege Hoegaardenglas - zorgt hij voor een uurtje animo. Zodoende veegt hij meteen de spons over het wat mindere eerste deel. Want afgezien van de talrijke (maar opmerkelijke) solo's op naam van Kai Strauss, met ondermeer de eenmalige demo op zijn dubbelhals Danelecro terwijl Memo al billenschuddend de aandacht naar zich toe trekt, de niet meer origineel klinkende oneliner 'the more you drink, the better we sound' en de demonstratieve dans met een niet al te uitbundige toeschouwster op de tearjerker 'Baby Please Come Back Home', beleefden we een niet al te opwindend eerste uur.

Na de pauze doet deze band zijn reputatie eer aan, wat resulteert in een uitbundige sfeer. Enkel bassist Erkan Özdemir slaagt erin om er stoďcijns kalm bij te blijven. Zelfs de manier waarop hij zijn gitaar hanteert, heeft iets bijzonders, met de brug van zijn gitaar die bijna op kniehoogte hangt en de topkam die richting plafond wijst, bespeelt hij ze alsof hij ze probeert dood te kietelen. Wanneer Memo een diatonische mondharmonica uitkiest, laat hij deze eerst aan Erkan zien om te controleren of hij wel de juiste toonaard te pakken heeft. Een enkele keer kiest hij zelfs voor een chromatische, op zich een goede aanwijzing voor het niveau dat hij op dit instrument behaalt, zelfs zonder dat er sprake is van technieken als overblow of bending. Memo beschikt tevens over een paar goede stembanden met een substantiële soulinslag, die hij in functie van het nummer zowel naar de rauwe als de melodieuze kant ombuigt. Kai verbaast op zijn beurt wanneer hij de hals van zijn Fender met een doek afdekt en ei zo na een vol nummer zijn akkoorden blind speelt. Boyd laat zich vanzelfsprekend ook niet onbetuigd, tijdens het tromgeroffel verlaat Memo het podium en laat hij de eer aan Boyd, die met een eigen nummer de aandacht krijgt die hij verdient.

Memo, intussen op bedrijfstemperatuur, neemt het roer terug in handen om samen met zijn band de cafetaria in rep en roer te zetten. De veronderstelling dat hij met één bisnummer wegkomt, is buiten de uitbundige menigte gerekend. 'Hey Bartender', voor het personeel aan het werk in de volgepakte cafetaria, en 'Big Time Operator', waarbij Kai zich bovenop de tafels waagt, maken het succes kompleet. On The Road mag met enige fierheid de winterpauze ingaan. Het was opnieuw een avond waar velen met voldoening zullen aan terugdenken. Wie erin slaagde een abonnement te bemachtigen voor het volgende seizoen (in welgeteld één uur waren de 240 stuks de deur uit), kijkt alvast uit naar de Oli Brown Band op donderdag 18 februari 2010. Op naar een nieuw jaar met een overvloed aan gesmaakte optredens! Santé op het nieuwe jaar!

Patrick Lagae

reageer op dit artikel

 

    
     foto's: © Francis Decrocq
     - boven & onder: Memo Gonzalez
     - midden links: Kai Strauss
     - midden rechts: Erkan Özdemir

      __________________

     
koppelingen:
       
- website Memo Gonzalez
      - website On The Road


 

 

   


      







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.