|
||
|
Sinds mensenheugenis komt Back To The Roots naar Moulin Blues, het belangrijkste bluesfestival bij onze noorderburen. Er is een wederzijdse sympathie en zelfs een gewaardeerde samenwerking want we waren ook al meermaals in Ospel als begeleiders van een via ons geboekte act, vorig jaar nog de all-star band met o.a. Bob Corritore, Taildragger, Jimi Primetime Smith en Johnny Burgin. Deze keer waren we er als 'gewone' bezoeker en uiteraard met het oog op de verslaggeving die u hier en nu, enkele lijntjes verder, te verorberen krijgt. En we hadden ernaar uitgekeken. Echt waar. Het programma was veelbelovend, de voorbije maand was het qua concerten vrij rustig en we waren echt wel hongerig naar enkele flinke hapklare brokken livemuziek. En toch, toch was ons gemoed in een zwart vriesvak terechtgekomen tegen het moment dat we het festivalterrein op struinden. Zwart en donker. En dat is logisch, want als de deur van de koelkast onherroepelijk dicht slaat, gaat het lampje uit. Lees gerust verder, want we gaan het je in alle eerlijkheid uitleggen en willen meteen al melden dat de drieste berg kut en shit uiteindelijk de duimen heeft moeten leggen tegen de positieve kracht van goede muziek... vrijdag 3 mei Het traject van
Brugge naar Ospel beslaat doorgaans een
dikke twee uur, maar we hadden een
veiligheidsmarge ingecalculeerd. Gelukkig
maar. File vanwege wegenwerken in Drongen,
file vanwege wegenwerken in Zwijnaarde,
file vanwege wegenwerken in Antwerpen en
file vanwege onduidelijke redenen bij
enkele Nederlandse knooppunten. Na vier
uur rijden bereikten we uiteindelijk hotel
Rosveld in Nederweert, een schitterend
hotel trouwens. Geen probleem, zo dachten
we. Het festival begon om 16.00 u. en het
was 15.50 u. We logeerden op amper tien
minuten rijden van het festivalterrein. De
check-in verliep vlot en we zouden niet zo
heel veel van de eerste act missen,
dachten we. Tot we de omgeving van de
Stenenbrug bereikten, met nog enkele
honderden meters te gaan. Enfin, gaan zou
beter zijn geweest, maar we bedoelen
rijden en alles zat muurvast. We zagen een
ellenlange rij stilstaande wagens en
campers en in de verte de festivaltent. De
klok tikte meedogenloos verder en om de
tien minuten schoof het vijf meter op. Tot
onze frustratie konden we met open ramen
de muziek niet eens horen. Motor uit,
motor aan, weer vijf meter, hoera, fuck!
Op de Facebookpagina van het festival
vonden we geen info over wat er eigenlijk
aan de hand was. Ruim twee uren heeft het
geduurd tot we uiteindelijk aan de
festivalparking geraakten waar een
onwaarschijnlijk knappe vrijwilligster ons
uitlegde dat de parking vanwege de hevige
regenval van de laatste dagen tot een
modderpoel was herleid en dus onbruikbaar
was. Tractors moesten de campers tot op
hun plaatsje slepen; wie enkel wou
parkeren moest een plaatsje zoeken aan de
rand van de smalle landweggetjes en dan
nog een flinke afstand stappen, lees
ploeteren, naar de festivaltent. Er waren
dus al verschillende acts gepasseerd toen
we uiteindelijk omstreeks 18.20 u.
gefrustreerd, leeg en uitgeblust ter
plaatse waren. Goedbedoeld kwamen enkele
bekende gezichten ons meteen vriendelijk
gedag zeggen. "Hey, hoe gaat het met
je?" We hebben nog nooit de eerste
prijs komediespelen gewonnen en dat zal
wellicht ook nooit gebeuren. Sorry
Katrien, sorry Jacques, neem het vooral
niet persoonlijk op. Dit gezegd zijnde –
om maar eens een cliché boven te halen –
kunnen we nu beginnen aan het verslagje
van de acts die we hebben gezien en
gehoord...
We stonden dit
jaar alleen in voor zowel verslaggeving
als fotografie. Met een festival dat zich
in twee tenten tegelijk afspeelt, kun je
in die omstandigheden niet anders dan
keuzes maken. Ofwel pik je er de acts uit
waarvan je je een degelijk beeld wil
vormen, ofwel leg je als een bezeten ree
of vos continu hetzelfde traject af, in
dit geval tussen de grote en de kleine
tent om van elke band een paar plaatjes te
schieten. Maar dan komt de muziek niet
binnen en hou je aan het hele festival
niets over. Wij kozen dus voor de eerste
optie.
zaterdag 4 mei
Na een
deugddoende nachtrust en een verbluffend
ontbijt kozen we ervoor om geen tijd te
verliezen. De horrorfilm van gisteren
speelde zich alweer af in onze hersenpan,
maar gelukkig verliep alles vandaag
supervlot. We parkeerden op quasi dezelfde
plek als gisteren en veiligheidshalve
deden we dat met twee wielen op de
verharde weg. We bedoelen, uiteraard, een
voor- en een achterwiel. We konden het ons
immers niet veroorloven om ons vast te
rijden in de modder, want 's avonds zouden
we het festival vroegtijdig moeten
verlaten. Familiale omstandigheden noopten
ons ertoe om op zondag nog voor het
krieken van de dag de terugtocht aan te
vatten, vandaar...
We liepen even
langs bij de kleine tent, maar er was geen
doorkomen aan. De Zeeuwse
bluesrockformatie The Juke Joints
is bezig aan een afscheidstournee – na 42
jaar houden ze ermee op – dus grepen
talloze fans hun kans om de 'masters of
rock rollin' blues' voor een laatste keer
aan het werk te zien. Van op afstand zagen
en hoorden we zowel band als publiek in
grote mate genieten.
Om 20 u. was er
de Nationale dodenherdenking en het moet
gezegd dat het doorgaans vrij rumoerige
publiek met veel respect de twee minuten
stilte in acht nam. Dat was alweer een
pakkend moment. Daarna mocht Danielle
Nicole aan- en optreden. In 2012 was
ze hier ook al geweest als
zangeres-bassiste van de familieband
Trampled Under Foot. De drummende broer
Kris overleed in januari 2022. Danielle en
Nick bouwden beiden een succesvolle
solocarrière uit. Nick richt zich in zijn
stevige bluesrock eerder tot gitaarfans,
Danielle zet een hedendaagse variant van
de blues neer, waarbij ze uitzwermt naar
funk en pop. Hier op Moulin Blues bracht
ze een knappe set waarmee ze bewees dat ze
behoort tot die categorie artiesten die
elementen uit de bluesmuziek wil
preserveren voor de volgende generaties. Graag hadden we
nog een streepje Robert Finley meegepikt,
maar een gedegen nachtrust was
onontbeerlijk alvorens op een ontiegelijk
vroeg uur huiswaarts te rijden. Al bij al
hebben we ons best wel vermaakt. Buiten
onze wil om hebben we kop en staart van
het festival gemist, maar we bekijken het
positief. D.K. Harrell was het absolute
hoogtepunt en amper twee dagen later zou
hij optreden in de Banana Peel, op
anderhalve boogscheut of twee steenworpen
– je mag zelf kiezen – van onze
achtertuin. Wat Moulin Blues 2024 betreft:
niemand heeft moedwillig gekozen voor de
regen en de blubber, zoiets heb je nu
eenmaal niet in de hand. De organisatie
was zoals vanouds weer vlekkeloos en de
kracht van goede muziek heeft enkele
donkere wolken verjaagd. Graag tot volgend
jaar! Franky
Bruneel
terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|