30 jaar Hideaway
P.C. Sint-Amandus, Beernem - 17 november 2017


31 jaar en enkele maanden geleden repeteerde Hideaway voor het eerst in café De Sloeber in Koolskamp. Omdat 31 jaar en enkele maanden niet echt een tot de verbeelding sprekende tijdsspanne is om er een feestje rond te bouwen, greep de band terug naar het moment dat Hideaway doorbrak en de Vlaamse bluesliefhebber in het snotje kreeg dat dit weleens serieus zou kunnen worden. We vieren dus dertig jaar Hideaway en trekken hiervoor naar het P.C. Sint-Amandus in Beernem. In al die tijd dat wij naar optredens gaan zien, en dat is nu toch al vijfendertig jaar, stond 'P.C.' steeds voor Parochiaal Centrum. Vanavond niet. Enfin, u moet maar eens opzoeken welk soort etablissement Sint-Amandus is en over welke kenmerkende eigenschappen u moet beschikken opdat uw dierbare familie er in overleg met -ogen, -euten en -aters voor u een verblijf zou kunnen regelen. Voor wie eraan twijfelt, geven we mee dat wij vanavond volledig uit vrije wil naar hier zijn gekomen...

We zijn dus dertig jaar later en Hideaway is inderdaad groot geworden. Alles wat een bluesband in België kan bereiken, hebben ze bereikt: nationale radio, de grootste festivals (waaronder Blues Peer), de grootste zalen (zoals de Ancienne Belgique), het winnen van de Belgian Blues Challenge in 2012 en daaraan gekoppeld hun deelname aan de European Blues Challenge 2013 in het Franse Toulouse, waar ze in de top-5 zijn geëindigd. Dertig jaar Hideaway heeft zoveel mooie koestermomenten opgeleverd, maar vanavond vertelt zanger-gitarist Ralph Bonte halfweg de eerste set de leukste anekdote. In 1990 zat Hideaway in het VTM-programma 'Tien Om Te Zien' en tijdens de repetitie kon de regisseur maar niet vatten dat er voor het eerst in de geschiedenis van het programma artiesten waren die live wilden zingen. “We vroegen hem of hij ons gewoon eens wou laten doen wat wij elke week deden in zaaltjes en café's”, vertelt Ralph. “En na een kwartier repeteren waren we klaar”. Ralph vertelt het publiek dat het clipje uit 'Tien Om Te Zien' nog steeds op YouTube staat. En dat ze het maar eens moeten 'googelen'. Kijk, we zullen het u gemakkelijk maken. Hier is een linkje. Een prettig gestoord detail is dat gitarist Jean-Marie Herman zowel tijdens de VTM-sessie als vanavond tijdens het nummer 'Sweet Baby' een snaar breekt...

In de pauze valt het ons op hoeveel volk hier is komen opdagen. “Vrienden van vroeger en vrienden van nu”, heeft Ralph zopas nog gezegd. Dat de band een trouwe horde echte fans heeft, is nog maar eens duidelijk. Veel bezoekers komen uit de Brugse regio want Hideaway is altijd al bestempeld geweest als een Brugse bluesband. En nog steeds. Ralph en saxofonist Geeraard De Groote zijn Bruggelingen. En Kanegem, Ruiselede en Oostduinkerke, waar respectievelijk Jean-Marie, drummer Johan Guidee en bassist Eric Vandekerckhove wonen... nou... dat is eigenlijk ook groot-Brugge hé. De enige 'indringer' is Hammondspeler Patrick Cuyvers uit het Limburgse Hechtel. Wat doet een Limburger bij een West-Vlaamse bluesband, horen we u al vragen. Ja kijk, toen Hideaway opteerde om een organist in te lijven, was alleen de beste van het land goed genoeg. Volstaat deze uitleg? Ook vanavond is Patrick een echte gangmaker van het feest! Het speelplezier komt uit zijn voorhoofd gepareld en de kameraadschap tussen hem en de andere groepsleden straalt van het podium af. We zijn een beetje nostalgisch vanavond, want de gedachte (en de stille hoop) om de eerste en tweede bassist van Hideaway (Hennie van Café De Sloeber en Vincent Pierins) nog eens op het podium te zien, besluipt ons. Niettemin, dit is een hechte groep met een gemillimeterde eigen sound. Eigenlijk kunnen we ons sinds mensenheugenis Hideaway niet anders meer voorstellen dan in deze bezetting. Het is gewoon zot dat een band zo lang samenblijft en dat er maar geen sleet lijkt te komen op de drive, de inspiratie en de energie.

Uiteraard zal Hideaway altijd verbonden blijven met drie nummers die tot in de eeuwigheid op hun playlist zullen staan. En is dat niet zo, dan zullen er altijd wel fans zijn, die erom vragen. Ook nu weer! 'My Blues' en 'Sweet Baby' hebben we al gehad, maar zo tegen het einde van het concert beginnen de mensen naar 'Mean Machine' te vragen. Ralph heeft deze song – in de volksmond 'de bluesmobiel' genoemd – echter gespaard om hem tijdens de slotronde naadloos aaneen te rijgen met 'Mustang Sally' (Wilson Pickett) en 'Hideaway' (Freddie King). “Soms vragen de mensen ons weleens of wij al die liedjes zelf hebben geschreven”, vertelde Ralph vanavond. “En dan antwoorden we altijd 'maar baneen'”, zei hij, “wij spelen ook graag covers, al is covers een zeer lelijk woord. Laat ons zeggen dat wij ook graag muziek van andere mensen spelen, die wij leuk vinden.” In deze context zou dit verslagje niet compleet zijn indien we niet vermelden dat we vanavond ook echt hebben genoten van Hideaway's versie van 'Members Only' (Bobby Bland) en 'Mary Had A Little Lamb' (in 1877 opgenomen door Thomas A. Edison maar hier in de versie van Stevie Ray Vaughan). En dit verslagje zou ook niet compleet zijn, zonder u nog mee te geven dat Hideaway ter gelegenheid van hun dertigste verjaardag een nieuwe cd/dvd heeft uitgebracht: 'Live  At The AB' (een recensie volgt in ons tijdschrift).

Tot slot willen we het nog even hebben over de vrouwen van de groepsleden. We zien ze aan de inkom, bij de zuipkaarten- en cd-verkoop. Bestellen we een drankje aan de bar... zien we ze weer. En u mag eens raden wie er tijdens het concert telkens als eerste bij is om de dans op gang te trekken? Inderdaad, diezelfde vrouwen. We verdenken Hideaway ervan dat ze hun vrouwen hebben gekloond en dat er hier van elk exemplaar twee kopieën rondlopen. Maar die gedachte houden we wijselijk voor onszelf. We zijn vanavond – herinner u het begin van dit stukje - geheel vrijwillig naar hier gekomen. En we willen ook graag net zo vlot weer thuis geraken...

Franky Bruneel
         

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto's:
      © Franky Bruneel

      _____________________