Rockabillynight
CC Palethe, Overpelt - 7 november 2014


Deze eerste door Palethe georganiseerde Rockabilly Night was van in het begin reeds een succes. Met een goed lopende voorverkoop was de grote zaal reeds aardig gevuld. Voeg daarbij nog de late beslissers die de avond zelf opdaagden, en je kan al raden dat het er erg druk was. Opvallend was ook nu weer dat het geen echte rockabillyliefhebbers waren die present gaven. Blijkbaar ging het Overpeltse publiek andermaal graag op muzikale ontdekkingstocht. Een ontdekkingstocht die door de massa erg werd gesmaakt...

Spitsafbijters waren The Jerks. Deze band ontstond uit de as van The Jumpin’ Jerks. Alhoewel ‘Jumpin’’ uit de groepsnaam verdween, klonken deze gasten, met roots in het Maasland, allesbehalve tam. Met enkele goed gekozen covers zoals ‘She’s Mine’, ‘Rockin’ Robin’ en het door de band aan de Aquinos opgedragen ‘I Fought The Law’, zat de sfeer dadelijk goed. Hun opvallendste cover was zonder twijfel de frisse en verrassende bewerking van Nancy Sinatra’s ‘These Boots Are Made For Walking’. Het beste bewijs dat The Jerks niet zomaar een coverband is.

The Humtails moesten forfait geven wegens een ongeval waarvan één van hun bandleden het slachtoffer werd. Als vervanger boekte Palethe Moonshine Reunion. Wij hebben deze band reeds meerdere malen aan het werk gezien en toch houden Clark Kenis en zijn kompanen het vuur nog steeds brandend. Niet alleen heeft bassist en frontman Clark een enorm charisma, maar ook muzikaal blijft deze band groeien. De aanwezigheid van Jorge Fortunato op de Fender-lapsteel geeft het geheel bovendien een countrytintje zonder daar echter in te overdrijven. Maar de hoofdreden waarom deze band blijft boeien, is dat Moonshine Reunion het Amerikaanse muzikale verleden perfect combineert met de evoluties die de daartoe behorende genres sinds hun ontstaan doormaakten. Een bijna klassieker ‘Grip On Reality’ uit hun album ‘Sex, Trucks & Rock-‘n’-Roll’ ging in hand in hand met ‘Miss You So’, ‘Feelin’ Blue’ en ‘Open Road’. Schitterende set!

Top of the bill waren Crystal and Runnin’ Wild. Niet alleen had Crystal zich een andere look aangemeten, maar ook muzikaal had het jonge meisje plaats gemaakt voor een dame. En dat vertaalde zich ook in het repertoire. Met uitzondering van ‘Deadly Day’, ‘Free The Demons’ en ‘L’homme à La Moto’ uit Crystals debuut-cd en ‘It Doesn’t Matter’, bevatte de playlist heel wat nieuw materiaal. En bij het zoeken van dit materiaal had Crystal het zich niet makkelijk gemaakt. Uiteindelijk koos ze voor meer obscure songs waarbij zowel zij als papa Patrick op gitaar konden laten zien wat zij in huis hadden. Patrick omgorde ook regelmatig de akoestisch gitaar zodat hun set ook wat intiemere momenten kende. Als slot mocht Johnny Trash zijn drumkit ruilen voor de akoestische gitaar om samen met Crystal het bekende ‘Jackson’ af te vuren. Toen Patrick Ouchène tot slot nog enkele akkoorden van Link Wray’s ‘Rumble’ uit zijn Gretsch perste, was dit meteen ook het einde van deze eerste Rockabilly Night, waar programmaverantwoordelijke Tom Coppers volgend jaar zeker een vervolg aan zal breien.


Lambert Smits

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
     

    
      foto's:
      ©
Lambert Smits

      _____________________